اقتصادی

۱۰ هزار مگاوات نیروگاه کلاس Fدر کشور احداث خواهد شد/ آخرین وضعیت ساخت نیروگاه‌های راندمان بالا

نیروگاه 10000 مگاواتی کلاس F در کشور ساخته می شود/ آخرین وضعیت ساخت نیروگاه های با ظرفیت بالا

مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: نیروگاه 10 هزار مگاواتی کلاس F (با راندمان بالا) توسط بخش خصوصی و دولتی در کشور ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری مخبران، علیرضا نصرالهی در گفت و گو با رسانه ملی، با اشاره به آخرین وضعیت ساخت نیروگاه های کلاس F در ایران، اظهار کرد: بر اساس پروژه، مقرر شده نیروگاه سیکل ترکیبی پنج هزار مگاواتی کلاس F ساخته شود. در قالب هشت ساختمان و در فاز اول برنامه احداث چهار نیروگاه کلاس F در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: پروژه اول مربوط به نیروگاه همگا غرب بندرعباس است که تاکنون دو واحد گازی آن به بهره برداری رسیده است. پروژه دوم مربوط به نیروگاه دوکوه اندیمشک است که واحد گاز آن در زمستان امسال به بهره برداری می رسد.
مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت نیروگاه حرارتی افزود: سومین پروژه پیش بینی شده در این بخش مربوط به نیروگاه سهند بناب است که در حال حاضر بیش از 400 نفر از نیروگاه های صنعت برق در حال انجام این پروژه هستند تا بتوانیم در سال آینده نیروگاه گازی آن را نصب کنیم. در هر طرح وارد مدار تولید برق شوید. همچنین در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی رده F اهواز، عملیات عملیاتی قطعات مشترک آن در حال انجام است.
نصرالهی در خصوص برنامه‌های بخش خصوصی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های پرظرفیت افزود: پس از تصمیم دولت برای راه‌اندازی نیروگاه‌های کلاس F و ایجاد مناسب‌ترین جهش بهره‌وری برای نیروگاه‌های کشور، بخش خصوصی نیز باید وارد عرصه نیروگاه‌های برق شود. ساخت نیروگاه های کلاس F و در نتیجه دو نیروگاه در منطقه که توسط بخش خصوصی اداره می شود و برق تولید می کند.
وی یادآور شد: همچنین از آغاز پروژه احداث نیروگاه پنج هزار مگاواتی کلاس F، بنا به توصیه بخش دولتی مقرر شد نیروگاه پنج هزار مگاواتی کلاس F توسط بخش خصوصی اجرا شود. برای این منظور امروز با چشم انداز ساخت 10000 مگاوات نیروگاه کلاس F در کشور مواجه هستیم.

نتایج ساخت نیروگاه های کلاس F در کشور
مجری طرح نیروگاه سیکل ترکیبی با اشاره به نتایج ساخت نیروگاه های کلاس F در کشور گفت: از نظر اثرات زیست محیطی، سطح استاندارد برآورد شده برای اکسیدهای نیتروژن در نیروگاه های کشور حدود 200 پی پی ام است. که این رقم در نیروگاه های کلاس F می باشد. به کمتر از 25 پی پی ام رسید. به عبارت دیگر میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن در این واحدها یک دهم استاندارد است.
نصرالهی با تاکید بر اینکه مصرف آب در نیروگاه های کلاس F بسیار کاهش یافته است، گفت: پیش از این در نیروگاه های کلاس E راندمان مجموعه سیکل ترکیبی حدود 50 درصد و توان تولید هر واحد گاز بین 160 تا 200 مگاوات بود. به روز رسانی ها
وی ادامه داد: راندمان نیروگاه های سیکل ترکیبی F کلاس با ارتقای تولید به 58 درصد افزایش یافته و ظرفیت تولید توربین گازی به 300 مگاوات رسیده است. به عبارت دیگر در نیروگاه های سیکل ترکیبی کلاس E با آرایش 2.2.1، ظرفیت کل واحدها 500 مگاوات و در نیروگاه های سیکل ترکیبی کلاس F با آرایش مشابه، ظرفیت کل نیروگاه حدودا می باشد. 900 مگاوات

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا