اقتصادی

تحقق اشتغال و اقتصاد استان با عملیاتی کردن طرح های پیشران کشاورزی

مخبران / کردستان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: اجرای طرح های به تعویق انداختن کشاورزی تحقق اشتغال و اقتصاد استان را امکان پذیر می کند.

محمد فرید سپاری امروز در جلسه ای (21 آبان) گفت: به عنوان یک محور کشاورزی ، تولید و توسعه در استان کردستان ، نقش مهمی در اشتغال و توسعه اقتصادی استان خواهد داشت.
وی گفت: استان کردستان که مساحت آن 29137 کیلومتر مربع است و یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار هکتار زمین کشاورزی ، حدود هفتصد و پنجاه هزار هکتار زمین کشاورزی و حدود چهل و هفت هزار هکتار به عنوان مزارع استفاده می شود. در این سرزمین ، هشتاد و هشت درصد بارندگی ، و دوازده درصد آبیاری.
گفت رئیس سازمان جهاد کشاورزی در منطقه کردستان
استان کردستان که سه درصد بارندگی و پنج حوزه آبخیز کشور را تشکیل می دهد دارای هفت درصد جریان آب کشور است که سالانه حدود چهار و هشت دهم میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر دارد. به همین ترتیب ، با توجه به پتانسیل آب در استان ، ما فقط از دوازده درصد سهم آب بهره مند می شویم.
وی با اشاره به طرح های به تعویق انداختن کشاورزی در منطقه کردستان ، اظهار داشت: با توجه به طراحی سه طرح پیشرانه که ایجاد اشتغال و اقتصاد در کشاورزی ، دام و آب ، شهرهای استانی و به ویژه سننداز ، بخش آب کاماران و بخش بسیار کمک می کند. این سد ، DeWandere و Kamayaran عملکرد خوبی را ایجاد کرده اند و می توانند در آینده 100000 هکتار زمین دیگر به زمین اضافه کنند که در آینده به شبکه زمین آبیاری متصل می شود.
اسپری گفت: “یک هکتار از زمین های آبیاری حداقل 10 برابر عملکرد بهتر نسبت به یک هکتار از زمین های دیم دارد.”
وی یادآور شد: با بارش مناسب و خوب در حوضه آب استان ، شرایطی برای 50 هزار هکتار از باغات باغ شامل 16 هزار هکتار آب و 33 هزار هکتار مزارع جنگل های بارانی فراهم شد. به طور متوسط ​​حدود دو و نیم تا سه هکتار از باغات جنگل های بارانی اشتغال دائمی و دائمی و حدود یک و نیم هکتار از باغات آبیاری اشتغال دائمی و دائمی ایجاد می کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تولید سالانه بیست و هفت هزار و پانصد تن گوشت قرمز در استان و 12 درصد از برنامه پیشرانه 13 هزار تنی گوشت قرمز سال گذشته ، امروز به 30 هزار تن تولید گوشت قرمز در کردستان رسیده ایم. و با داشتن دو میلیون تن تولید علوفه سالانه در استان ، تحقق این مسئله حیاتی قطعی است و در صورت نیاز به سرمایه ، کردستان با عملکرد کوتاه مدت این مسئله را به منصه ظهور رسانده است. اما هنوز در تولید کنجاله سویا و ذرت مشکل و کمبود داریم
وی ادامه داد: با توجه به نیاز تحقیقاتی استان ، برای تأمین کودهای شیمیایی به 160 هزار تن کود نیاز داریم اما تنها دریافت ما 90 هزار تن است ، این یک نیاز ویژه است ، به ویژه در زمینه کود اوره ، که حداقل یکصد و سی کیلوگرم در هکتار پاسخ می دهد. این عملکرد گندم دیم را یک تن افزایش می دهد و این امر باعث می شود که نیاز و کمبود کود اوره در حدود 30000 تن است.

سوپری در پایان یادآور شد: با توجه به نیاز مبرم به زمین آبیاری در استان به کود فسفاته ، قیمت آن از هشتاد هزار تومان به چهار لک تومان افزایش یافته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا